Hur jag lägger upp mina veckor?

2014


Sitter här nu och lägger upp ett schema för mig själv. Gällande kost och träning. Jag tycker det är klurigt, men roligt. Tänkte dela med mig av det nu faktiskt. Jag ska köra på med ett ungefärligt schema i 5 veckor. Bara för att lära känna min kropp bättre! Tänk på att detta är ett schema anpassat efter mig, mina förutsättningar och mina mål. 
 
 
KOST
Frukost 300-320 kcal
Exempel 1: 5 dl ekologiskt lätt a-fil toppat med en liten näve blandade nötter och en näve blåbär. Ett kokt ägg och grönt te/svart kaffe på sidan om.
Exempel 2: Gröt kokt på 1 dl fibergryn, 2 dl vatten, ½ skopa proteinpulver och en äggvita, toppat med 1 dl hallon. Ett kokt ägg och grönt te/svart kaffe på sidan om.
 
Mellis ca 90 kcal (har problem med denna "måltid")
Exempel 1: En banan. 
Exempel 2: Några nötter/torkade frukter.
 
Lunch 400 kcal
Exempel 1: Bananplättar på 2 bananer och 2 ägg, toppat med 1 dl hallon och lite honung. 
Exempel 2: 0,5 dl (okokt) råris/2 små potatisar med 80 g nötfärs/en kycklingfile. Massa grönsaker på sidan om. 
 
Mellis 240 kcal
Exempel 1: Ett helt äpple med 1 msk jordnötssmör.
Exempel 2: 1 dl lättkvarg med en banan.
 
Middag 400 kcal
Exempel 1: 0,5 dl (okokt) råris/2 små potatisar med 80 g nötfärs/en kycklingfile. Massa grönsaker på sidan om. 
Exempel 2: Broccolimos av 5 dl hackad, kokt broccoli, 140 g nötfärs/en och en halv kycklingfile. Massa grönsaker på sidan om.
 
Mellis 160 kcal
Exempel 1: 1 dl lättkvarg, 1dl hallon, 1/4 skopa proteinpulver.
Exempel 2: En skiva wasa sportknäcke med ett kokt ägg.
 
Detta blir totalt ca 1600 kcal/dag. Detta är ett litet underskott vilket jag vill. Jag vill lära mig hur min kropp reagerar. Kommer dock inte hålla mig så strikt till detta, det är bara "guidelines". 
 
 
TRÄNING
Måndag
Morgon: 1 h pw, 1 km simning eller 40 min på crosstrainern.
Em/kväll: Rygg/bröst + 8 tabataintervaller, övningar för hållningen och stretch.
 
Tisdag
Morgon: 1 h pw, 1 km simning eller 40 min på crosstrainern.
Em/kväll: Biceps/triceps + 8 tabataintervaller, övningar för hållningen och stretch.
 
Onsdag
Morgon: 1 h pw, 1 km simning eller 40 min på crosstrainern.
Em/kväll: Axlar/mage + 8 tabataintervaller, övningar för hållningen och stretch.
 
Torsdag
Morgon: Vila.
Em/kväll: Ben/rumpa, övningar för hållningen och stretch.
 
Fredag:
Vardagsmotion och stretch.
 
Lördag
När som helst under dagen: Löpning distans, övningar för hållningen och stretch.
 
Söndag
Vardagsmotion och stretch.
 
Detta upplägget för träning är det som passar mig bäst har jag kommit fram till (dock kan det komma att bli ändringar). Jag har inte så mycket tid på helgerna till att träna, därför jag prioriterar det i veckodagarna. Övningar för hållningen och stretch tycker jag är så roligt då jag ser stor skillnad snabbt därför VILL jag göra dessa ofta, det är alltså inget måste.
 
Kom nu ihåg att jag har lagt upp detta själv utefter mina förutsättningar och mina mål. Var försiktiga när ni mixtrar med kroppens "in- och uttag". Hoppas ni gillade inlägget! :)
 
/Elin



anna

http://annasliv.blogg.se

Ser ju väldigt bra ut =D

Svar: Åh, tack snälla! Ska bli kul! :D
ffitnessfood.blogg.se


Sanna

Ser jätte bra ut :)


Super!

allt bra?


Alice

http://alicelindstrom.se

sv: precis som det står i inlägget du kommenterade, jag ska packa typ hela dagen^^
själv?


Amanda [SPONTAN]

http://spontan.blogg.se

Lycka till! :)

Svar: Tacktack! :D
ffitnessfood.blogg.se


✰Blonde Vulgorette✰

http://fames.se/blondevulgorette/

Typ detsamma, hade trevligt med killen, åt gott osv :D


Annster

http://annster.se

Härligt!
Vi har inte något inbokat och allt är stäng idag. Så blivit en hemmadag :)
Själv?


Super, själv?


Annster

http://annster.se

Åh, så underbart :)


Ronja

http://schlonk.blogg.se

Vad är det för övningar för hållningen som du gör? Väldigt nyfiken och intresserad :)


Ser verkligen sjukt bra ut, jag borde också göra upp en plan, du är verkligen så duktig på att hålla igång med allt!! :D

SV: Tack så hjärtligt fina du, kan inte mer än säga detsamma!! Hihi, ha en toppenkväll nu :)
Kraamis! <3


i s a b e l l a w l

http://isabellafelicia.blo.gg/

Svar: nä, det är det verkligen inte! Mamma säger att jag ska ta en frukt, men man blir typ så godissugen att man vägrar äta något annat? hahaha, det är jätte konstigt!


Oj vad duktig du är! Vilket bra träningschema. Att du hinner med! Wow!


snie.blogg.se

http://snie.blogg.se/

jag skulle aldrig orka med ett matschema ;) hoppas det går bra!


T

När du gör tabataintervaller, springer du då? Gör du 8 set eller hur ser intervallerna ut?

Svar: Jag gör 8 set, alltså 4 minuter :D
ffitnessfood.blogg.se


Jennifer

http://jjennaa.blogg.se

Verkligen ett inspirerande inlägg! :)

Skulle vara kul om du ville kika in min frågestund på bloggen just nu, svarar på alla frågor i en video. Länk: http://jjennaa.blogg.se/2014/june/fragestund-2.html#comment
Hoppas du inte har något emot sån här ''reklam''. Ha en bra dag! Kram

Svar: Tackar! Har absolut ingenting mot det men vet inte vad jag ska fråga dig då jag inte känner dig? :(
ffitnessfood.blogg.se


Sånt här gör mig lite illa till mods. Du menar säkert inget med att skriva ut ditt mat- och träningsschema och du poängterar att detta är ett schema som du gjort utefter dina förutsättningar - vilket är bra, men jag kan ändå inte hjälpa att jag blir lite ledsen när jag läser sånt här. Du har säkert full koll på vad du sysslar med, men det är budskapet som du sänder ut som jag inte gillar. Mat ska man inte behöva planera så här. Man ska äta när man är hungrig och sluta när man är mätt - och gärna välja nyttiga alternativ. Jag tror definitivt att du klarar av att gå efter ett sånt här schema, men det är många läsare här som inte gör det. Jag är orolig för dem. För bara ett par månader sedan hade jag blivit jättepåverkad av detta (det blir jag lite nu också, men jag är klokare i dag och vet att det inte är bra för mig att följa ett matschema) och det är säkert många där ute som är i den sitsen som jag var i för några månader sedan, just nu. Jag gillar bloggen jättemycket och älskar alla fina bilder och motivationen jag får till att träna och upprätthålla en hälsosam livsstil. Jag tycker bara inte att matscheman är så värst hälsosamt och det kan nog trigga många till att börja planera maten vilket kan leda till kontrollbehov och ätstörningar.

Det är bara min åsikt och mina tankar kring detta. Jag hoppas att du inte tar det på fel sätt, för det är inget personligt angrepp. Jag tycker bara att såna här detaljerade inlägg som kan ge fel personer fel idéer inte hör hemma på en hälsoblogg!

Svar: Förstår dig absolut och det är inte menat så. Har fått frågor om jag inte kan lägga ut detta, that's why. Samt att jag skrivit att jag inte kommer följa detta fullt ut (jag la ut en bild på en skål med godis häromdagen som jag åt). Jag åt nästan en hel chokladkaka igår, för att jag var sugen på det. En glass i veckan. Detta är bara GRUNDEN som jag tillägger och att jag tjatar om balans mellan hälsosamt för kropp och hälsosamt för själ i princip varje inlägg märks inte då eller? Jag är för en hälsosam livsstil för kropp OCH själ, utan båda delarna blir det inte bra.
ffitnessfood.blogg.se







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?