Dieter

2014


Jag är emot alla dessa dieter som innebär att vi helt utesluter en viss grupp, kolhydrater till exempelt. Det har jag alltid varit och än mer nu när jag läser mycket närigslära och ingående i olika grupper. Jag tror på att vi behöver lite av varje del, mer eller mindre. Därför utesluter jag inte någon grupp helt, jag väljer bara bättre alternativ. Som kolhydrater till exempelt, jag väljer inte ofta vit pasta utan ser till att välja potatis, bulgur eller fullkorspasta istället. Det finns alltid andra alternativ.
 
Dieter då, vad beror det på? Jag tror att människor hakar på så fort det sägs något bra om någon diet. Reklamer. Vi ser något på en hemsida där en person sägs ha gått ned 10 kg på 4 veckor. Okej, det kanske den gjort. Troligtvis inte, och absolut inte med den metoden. Företag är skickliga och sluga. Bra på att formulera sig för att fånga intresset. Vissa snor till och med bilder. 
 
Vi människor är trendkänsliga och försöker vara hälsomedvetna. Hur bra fungerar det när man inte läser på? En diet är, för mig, något kortsiktigt. En quickfix. Som jag sagt förut är en quickfix inte hållbart i längden. Det kanske fungerar på kort sikt. Men sen, när du nått ditt mål och gått ner dom där kilona. Vad gör du då? Troligtvis går du tillbaka till gamla vanor och faller tillbaka, hamnar på ruta ett igen. 
 
Väljer du att äta till exempelt LCHF för resten av ditt liv. Ja, men då är det ingen diet längre. Då är det en livsstil. Du lever så. Precis som att jag lever för att äta precis vad jag vill, precis när jag vill. Dock skulle inte jag vilja rekommendera att någon diet blir till varken en diet eller livsstil. Ät vad du vill, när du vill. Kroppen och psyket kommer att tacka dig. Det är så himla viktigt med denna balans som jag ofta påpekar. 
 
Nu menar jag självklart inte att det är förbjudet att testa på olika dieter plus om du ska tävla eller liknande så ska du ju givetvis inte äta riktigt vad du vill och när du vill. Men jag hoppas ändå att ni förstår min tankegång.
 
/Elin
 



Anna

http://annasliv.blogg.se/

Du har fått mig att helt ändra upp fattning om dieter, åt det bra hållet. tack :D

Svar: Åh, vad kul. Tack! :D
ffitnessfood.blogg.se


Emelie

http://eeolofsson.devote.se

Bra skrivet, håller med dig!







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?