Balans

2014


Något som är viktigt att öva på är balansen. De flesta som tränar och är aktiva får in lite av det gratis i vardagen. Jag som har ridit i nästan hela mitt liv har en väldigt bra balans då ridning ger massor med balans. Har även en balansplatta som jag använder flitigt. Jag sitter på den, jag står på den, jag hoppar på den, jag tränar på den. Superbra, smart sak som inte ruinerar plånboken. Har även en pilatesboll som också är ett superduperverktyg för balansen. Om man inte har råd/lust att lägga pengar på en balansplatta eller pilatesboll då? Kan man inte träna balansen då? Jodå! I princip så kan du bara ändra vanliga övningar till att göra dom samtidigt som du står på ett ben. Ska ändå visa lite bra övningar.
 
Stå på ett ben och luta dig framåt, benet ska vara lätt böjt men lodrätt och vågrätt med kroppen beroende på position.
Enbensböj, som en vanlig benböj/squat med ett ben. S.k. pistolsquats.
En variant på enbensböj fast med andra foten uppe på knät.
Utfall/lunges, behövs varken balansplatta eller boll då denna är super för balansen i grunden.
Sidoplanka med benlyft.
Som en lunges fast uppåt i stället för framåt. Bara att ta en pall/stol/motsvarande och köra. Ingen vikt behövs.
 
 
Hoppas ni fick lite hjälp och tips. Sen är det bara att övaövaöva, klarar du inte någon övning fullt ut så kan du ha det som mål. LYCKA TILL!
 
/Elin
 
 



anna

http://annasliv.blogg.se

Superbra tips, tack =)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?